Standardele de Analiză de Business, o lectură necesară pentru Managerii de Proiect – Episodul 1 din 3

Apariția Business Analysis for Practitioners – a Practice Guide de la PMI și a certificării PMI-PBA (Professional in Business Analysis), a marcat un eveniment important, alături de angajamentul asociației de a promova unul dintre cele mai importante elemente care asigură succesul proiectelor: analiza de business corect realizată.

Cum a evoluat conceptul de „Analiză de Business”?

Provenită din inginerie, ca și managementul de proiect de altfel, analiza de business – ca domeniu de studiu, a apărut ca o necesitate de investigare a operațiunilor din business pentru a expune cauzele care duc la rezultatele obținute și efectele acestor rezultate asupra business-ului. Analiza de business a generalizat în practica la nivelul organizațiilor un concept numit ingineria cerințelor, legat de activitatea de dezvoltare a cerințelor printr-un proces cooperativ de analizare a problemelor, documentare a rezultatelor observațiilor într-o varietate de formate de reprezentare și verificare a acurateței înțelegerii câștigate (Loucopoulos, Karakostas: System Requirements Engineering, 1995).

Ingineria cerințelor se referă la toate activitățile care sunt legate de identificarea și documentarea nevoilor consumatorului/ utilizatorului, crearea unui document care descrie comportamentul exterior și constrângerile asociate care vor satisface acele nevoi, analiza și validarea documentului de cerințe pentru a asigura consistența, completitudinea și fezabilitatea, precum și evoluția nevoilor. (Hsia et al- Status Report: Requirements Engineering, 1993)

Procesul de inginerie a cerințelor implică o simbioză echilibrată între analiza cerințelor, analiza soluției și proiectare.

Standardele de Analiza de Business - pic1

În 1991 a apărut una din primele definiții ale cerinței, sub imboldul noilor domenii tehnologice (IT&C) cuprinse sub disciplina ingineriei de sistem și a necesităților tot mai mari de standardizare.

   (1) O condiție sau capabilitate necesară unui utilizator pentru a rezolva o problemă sau pentru a îndeplini un obiectiv.
   (2) O condiție sau capabilitate ce trebuie îndeplinită sau avută de un sistem, sau o componentă a sistemului pentru a satisface un contract, standard, specificație sau alt document impus formal.
   (3) O reprezentare documentată a condiției sau capabilității ca în (1) sau (2) (IEEE standard [IEEE-610.12, 1991])

Cerințele acoperă o gamă largă de tipuri, astfel putem distinge cerințe ale consumatorului, arhitecturale, structurale, de comportament, funcționale, non-funcționale, nucleu sau de sprijin, de performanță, de proiectare, etc.

Ca un exemplu, Hewlett Packard a inclus în conceptul FURPS+ cerințele funcționale, de utilizare și învățare (usability), legate de gradul de încredere al funcționării conform specificațiilor (reliability), performanță, sprijin în operare (supportability) – mentenanță și service, securitate.

Treptat, s-a arătat de către diverși autori, ca activitățile de analiză și proiectare nu sunt prezente doar în inginerie, ci și în alte activități organizaționale în care se pornește de la o problemă existentă declarată, sau un obiectiv stabilit în prealabil și se urmărește găsirea și dezvoltarea unei soluții. Această activitate poate fi realizată de diverse roluri din organizație (indiferent de denumirea lor) și întotdeauna vizeaza perspective aflate în relație: structură, operațiuni, politici. Mai mult decât atât, analiza tinde să creeze o legătură între factorii de interes aflați în relație cu nevoia, schimbarea sau soluția.

Cum se poate defini atunci Analiza de business?

Analiza de business este o disciplină de cercetare ce identifică nevoile de business și determină soluții la problemele de business. Soluțiile adesea includ dezvoltarea de componente ale unor sisteme software, dar pot la fel de bine să implice îmbunătățiri ale proceselor, schimbare organizațională, planificare strategică și dezvoltare de politici. (Kathleen B Hass et al. From Analyst to Leader: Elevating the Role of the Business Analyst 2008)

În contrast (dar având o legătură vădită) Managementul de proiect este aplicarea de cunoștințe, abilități, mijloace/ instrumente și tehnici în activitățile proiectului pentru a îndeplini cerințele proiectului (PMBOK Guide v.5)

Aici trebuie amintită distincția pe care PMI o realizează între conținutul produsului/ soluției și conținutul proiectului. În viziunea PMBOK Guide, conținutul produsului (product scope) înseamnă caracteristicile și funcționalitățile care caracterizează un produs, serviciu sau rezultat. Acestea nu sunt altceva decât cerințele soluției, derivate din nevoile de business inițiale. Conținutul proiectului (project scope) este definit ca munca realizată pentru livrarea unui produs, serviciu, în caracteristicile și funcționalitățile specificate.

Deși în versiunile anterioare (1-3) ale PMBOK Guide cerințele nu apăreau clar în activitatea managerului de proiect, începând cu PMBOK Guide v.4, apare în aria de cunoaștere Managementul conținutului (scope management) colectarea cerințelor (definită ca proces al determinării, documentării și gestionării nevoilor și cerințelor factorilor de interes pentru a se îndeplini obiectivele proiectului), ca fiind o sarcină distinctă a managementului de proiect. Acest proces presupunea ca intrări carta proiectului (project charter) și registrul factorilor de interes (stakeholders register). Documentația de cerințe și Planul de management al cerințelor erau considerate ieșiri ce influențează dezvoltarea planului de management, planificarea achizițiilor, precum și celelalte procese din cadrul ariei de cunoaștere: definirea conținutului, crearea WBS, verificarea conținutului și ținerea sub control a conținutului.

PMBOK Guide v.5 a introdus un nou proces (planificarea managementului de conținut) care este răspunzător de crearea planurilor de management al cerințelor și al conținutului. Pe baza cartei proiectului, registrului factorilor de interes și a planului de management al factorilor interesați, din procesul de colectare a cerințelor vor rezulta documentația de cerințe și matricea de trasabilitate a cerințelor care vor influența planul de management al calității, planul de management al achizițiilor, precum și celelalte procese din cadrul ariei de cunoaștere: definirea conținutului, crearea WBS, validarea conținutului și ținerea sub control a conținutului.

În episodul următor, vom urmări să vedem împreună ce înseamnă pentru managerul de proiect aceste schimbări și vom trece în revistă (realizând comparații) cele mai cunoscute standarde legate de analiza de business.

Rating: 5.0/5. From 6 votes.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

One thought on “Standardele de Analiză de Business, o lectură necesară pentru Managerii de Proiect – Episodul 1 din 3

  1. Analiza de Business este strans legata de “procese”. Viziunea prin procese este o filozofie care a apărut la începutul anilor 1990, ca urmare a creșterii complexității și operațiunilor distribuite create de globalizare. Viziunea prin procese a întreprinderii a furnizat companiilor, o cale puternica de a-si standardiza modul în care acestea lucreaza, avand ca rezultat obținerea de reduceri semnificative ale costurilor.
    Toate organizațiile de azi folosesc o serie de procese. Organizațiile manufacturiere creaza produse tangibile ( masini, electrocasnice … etc.) iar alte organizații creaza produse “intangibile”, sau servicii cum ar fi educația, sănătatea, informațiile și serviciile financiare.
    Astfel, organizațiile creaza și furnizeaza valoare, sub forma unor produse sau servicii, pe care le oferă consumatorilor sau a altor organizații. Cu toate acestea, indiferent de tipul de organizare, produsul sau serviciul este creat printr-o succesiune de sarcini sau activități care au un set de intrări pe care le convertesc în rezultatul dorit. Cunoasterea cat mai exacta a cerintelor din cadrul acestei succesiuni logice poate asigura intrarile optime pentru obtinerea rezultatelor dorite. Dezvoltarea instrumentelor si tehnicilor de colectare si management a cerintelor si standardizarea modului de analiza a acestora este o cerinta majora, care a ajuns sa decida invingatorii din intreaga economie mondiala.

    Rating: 5.0/5. From 2 votes.
    Please wait...
    Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *