De vorba cu Mihaela Iorga, Regional PMO Oracle

Mihaela Iorga: Regional PMO la Oracle, o companie globala de produse cloud si infrastructura IT. Rolul combina atat reponsabilitati de project management cat si de supervizare a intregului portofoliului de proiecte la nivel de echipa EMEA. In plus, in rolul sau, Mihaela defineste si imbunatateste metodologia de project management din cadrul departementului si ofera mentoring pentru project managerii regionali. In paralel Mihaela se ocupa si de coordonarea programului anual de leadership in cadrul ONG-ului Business Women Forum Romania.

Despre PMP

ComunitateA: Felicitari Mihaela pentru obtinerea certificarii PMP. Ce inseamna aceasta certificare pentru tine?

Mihaela: Multumesc foarte mult! In primul rand certificarea reprezinta o recunoastere a cunostintelor acumulate de-a lungul anilor si a profesionalismului meu in project management. In al doilea rand reprezinta atingerea unui obiectiv profesional pentru anul 2020.

ComunitateA: Cum ai ajuns la certificarea PMP? Cum ai auzit de ea si ce te-a determinat sa o obtii?

Mihaela: Stiam de PMP de la mai multi prieteni de ai mei care au trecut si ei prin focurile certificarii. Am invatat pentru PMP pentru ca imi doream o consolidare a cunostintelor de project management, pe care de-a lungul carierei mele le-am obtinut mai degraba intuitiv si invatand din greseli. In plus am vrut sa obtin PMP-ul pentru ca este cea mai inalta certificare pe care o poti obtine in project management si consider ca reprezinta un atu in cariera.

ComunitateA: Cat ai invatat si cum anume ai abordat procesul de pregatire?

Mihaela: In total am avut o perioada de doua luni jumatate in care am invatat in medie cate 4 ore pe zi. In prima luna si jumatate mi-am permis o zi libera fara invatat pe saptamana, in ultima luna am invatat zilnic. De la inceput mi-am setat o data la care sa am PMP-ul luat. Avand acest lucru in minte imi planificam programul pentru ziua urmatoare ca sa ma asigur ca voi avea timp pentru invatat. In toata aceasta perioada am fost in contact cu Narciss de cateva ori pe saptamana si am respectat instructiunile primite de la el.

ComunitateA: Cum ti s-a parut examenul?

Mihaela: Examenul mi s-a parut destul de stresant, mai ales pana in momentul in care a inceput.:) Eu am ales sa dau examenul online de acasa asa ca pana a inceput examenul m-am gandit la toate scenariile negative posibile: daca raman fara internet, daca pica curentul, fac vecinii zgomot etc. Odata inceput examenul pot spune ca ceea ce mi s-a parut dificil a fost faptul ca a trebuit sa scriu si sa desenez in aplicatia lor de whiteboard cu mouse-ul. Cat despre intrebari toate au fost scenario-based ceea ce a adus un element de dificultate in plus dat fiind ca iti trebuia un nivel ridicat de concentrare pentru fiecare intrebare ca si cand ar fi fost prima din examen.

ComunitateA: Ce sfat ai da celor care vor sa obtina certificarea?

Mihaela: In tot acest proces vor fi momente cand te vei simti debusolat ca si cand nu mai stii si nu mai intelegi nimic, momente in care vei fi demotivat. In astfel de momente este important sa iti aduci aminte si sa iti fie clar motivul pentru care iti doresti sa obtii aceasta certificare ca sa gasesti forta pentru a merge mai departe.

Despre Project Management

ComunitateA: Care este cel mai important soft skill din punctul tau de vedere pe care un Project Manager trebuie sa il aiba?

Mihaela: Pentru mine empatia este cel mai important astept cand lucrezi cu o echipa de proiect. Chiar daca oamenii din echipa nu iti raporteaza direct, cred ca este foarte important sa privesti pe fiecare membru din echipa ca pe o individualitate, si nu doar ca pe niste resurse care iti sunt alocate ca sa indeplineasca niste task-uri. Fiecare om din echipa vine cu un bagaj de multumiri, doleante si background pe care cu cat le intelegi cat mai repede cu atat echipa va fi mai legata.

ComunitateA: Care crezi ca sunt zonele cele mai sensibile si mai greu de acoperit dpdv al pregatirii de catre un project manager?

Mihaela: Leadership-ul si intelegerea a unei strategii de business sunt doua arii care nu pot fi invatate din carti. Aceste doua aspecte se invata de-a lungul anilor prin experienta acumulata si prin expunerea la situatii cat mai diferite.

ComunitateA: Consideri ca project managementul tine mai mult de talent, de pregatire sau de experienta? Daca ar fi sa le prioritizezi…

Mihaela: Ca sa fii un PM bun in primul rand ai nevoie de experienta. Experienta insa singura nu e indeajuns, ea trebuie sustinuta si cizelata prin pregatire, invatare si dorinta de a fi la curent cu ce se intampla nou in industrie si in piata. Si nu in ultimul rand daca ai o inclinatie naturala spre organizare, disciplina si structura asta nu poate decat sa iti faca lucrurile mai usoare nu doar in project management ci si in viata.

ComunitateA: Care sunt provocarile cele mai mari pe care le-ai intalnit in proiectele pe care le conduci si cum ai reusit sa le gestionezi?

Mihaela: Cea mai mare provocare pe orice proiect pentru mine este cand lucrez cu un sponsor care nu stie ce vrea, care nu are o strategie clara in minte si care isi schimba parerea de la o sedinta la alta. In astfel de situatii lucrez foarte indeaproape cu sponsorul si pun sedinte de review cu el/ea mult mai dese pentru a valida directia in care ne indreptam cu echipa de proiect.

ComunitateA: Ce inseamna pentru tine leadership-ul in contextul in care lucrezi la distanta? Cand ajungi sa lucrezi cu oameni cu care nu te-ai intalnit fata in fata niciodata, cand intalnirile se tin numai pe Zoom? Iar interactiunile live se termina dintr-un click iar restul comunicarii este pe email.

Mihaela: Din punctul meu de vedere caracteristicile unui lider raman neschimbate fie ca lucram de la birou sau lucram de la distanta. Un lider se diferentiaza prin strategie, comunicare clara, obiective bine definite, capacitatea de a ghida echipa spre atingerea acelor obiective si grija fata de echipa sa. Toate aceste lucruri se transmit atat fata in fata cat si prin zoom.

ComunitateA: Cat de mult poate influenta diversitatea culturala a echipei felul in care gestionezi un proiect?

Mihaela: Diversitatea bine gestionata este fantastica in cadrul unui proiect. Avand oameni cu pareri diferite si background-uri diferite poti crea o perspectiva 360 a unui aspect sau a unei probleme reusind sa eviti astfel diferite riscuri. Pentru ca diversitatea sa fie productiva in cadrul unei echipe ai nevoie de doua ingrediente: un lider deschis pe care nu il deranjeaza sa fie contrazis si de coechipieri care sa inteleaga ca un conflict duce la evolutia unei idei.

ComunitateA: Cum a influentat contextul actual cu aceasta pandemie (nr: 2020, Covid 19) felul in care se face managementul proiectelor? Ce instrumente mai ai la dispozitie pentru construirea echipei? Sau pentru rezolutionarea conflictelor?

Mihaela: In contextul companiilor multinationale din ultimii 20 de ani cred ca sunt din ce in ce mai rare situatiile in care ai toata echipa de proiect in acelasi birou, deci pandemia actuala nu ar trebui sa fie un element atat de disturbator. Pentru mine contextul actual nu a adus nimic nou in gestionarea proiectelor. Si inainte coordonam proiecte globale cu echipa dispersata pe alte continente. Cheia succesului pentru mine este creearea unui mediu deschis si onest in care oamenii isi pot exprima parerea fara frica. In al doilea rand implicarea tuturor membrilor in crearea unor reguli de functionare in echipa de la inceputul proiectului cu care toata lumea sa fie de acord si la care toti sa aderam.

ComunitateA: Ce influente ale acestei pandemii vezi asupra pietei fortei de munca de management de proiect?

Mihaela: Cred ca aceasta pandemie aduce si beneficii pe piata de munca. Companiile vor intelege ca odata cu adoptarea modului de lucru la distanta pot accesa o masa mai mare de potentiali candidati din intreaga lume. Si pentru candidati este un lucru pozitiv: nu trebuie sa locuiesc in Bucuresti ca sa am un job aici, deci voi avea o deschidere la mai multe oportunitati. In plus acest aspect poate avea implicatii economice extinse ducand la o dezvoltare echilibrata a tuturor regiunilor si oraselor tarii.

ComunitateA: Un sfat pentru cei care sunt la inceput de drum ca Project Manageri?

Mihaela: Eu le spun tuturor celor care vor sa devina PM ca ei sunt deja project managerii vietii lor 🙂 Gandeste-te la strategiile de organizare si gestionare a activitatilor pe care le folosesti zi de zi si gaseste-le aplicabilitatea si la birou.

ComunitateA: Mihaela, iti multumim mult pentru informatii si iti dorim succes!

Mihaela: Multumesc mult si eu pentru oportunitatea de a impartasi cu voi din experienta mea! Mult succes si voua si la o comunitate cat mai mare!

No votes yet.
Please wait...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *