In urma cu 3 luni si jumatate, pe 1 mai, PMI a publicat un comunicat de presa conform caruia dupa 1 noiembrie 2015, examenul de PMP® va suferi unele actualizari. La acel moment se stia ca vor aparea 8 taskuri noi care vor fi luate in considerare cand se vor face intrebarile pentru examen. PMI ramanea dator sa anunte dupa 15 iunie actualizarile referitoare la ponderea procentuala a intrebarilor din fiecare domeniu care vor aparea in examen si actualizarile referitoare la cunostintele si skill-urile generale si specifice fiecarui domeniu, prin publicarea versiunii finale a Exam Content Outline versiunea 2015, lucru care s-a si intamplat si despre care voi vorbi mai jos.
Zilele acestea insa, PMI a anuntat ca a schimbat data de actualizare a examenului, aceasta fiind 11 Ianuarie 2016 in loc de 1 noiembrie 2015, motivul oficial fiind acela de a permite tuturor stakeholderilor implicati in acest examen sa se pregateasca pentru aceste schimbari.
Aasadar avem acces acum si la versiunea finala a Exam Content Outline-ului care va sta la baza examenului de PMP incepand cu 11 ianuarie 2016, document care cuprinde actualizarile asteptate si pe care le putem sintetiza astfel:
Id | Modificare |
---|---|
1 | Lista de taskuri din fiecare domeniu |
2 | Procentul de intrebari din fiecare domeniu care vor aparea in examen |
3 | Cunostintele si skill-urile specifice fiecarui domeniu |
4 | Cunostintele si skill-urile generale folosite in toate domeniile |
Comparand Exam Content Outline-ul (despre a carui semnificatie puteti citi aici, in paragraful: “Ce este de fapt Exam Content Outline?”), recent publicat si care va intra in vigoare dupa 11 ianuarie 2016, cu versiunea anterioara a aceluiasi document, pot face urmatoarele 4 observatii:
1. Lista de taskuri – 8 taskuri noi, domeniul Initiating cel mai afectat
Repartitia celor 8 taskuri noi aparute pe domenii si ponderea noutatilor in fiecare domeniu arata in felul urmator:
Domeniu | Taskuri adaugate | Pondere taskuri noi din totalul taskurilor in fiecare domeniu |
---|---|---|
Initating | 3 | 37,5% |
Planning | 1 | 7,7% |
Executing | 2 | 28,5% |
Monitoring & Controlling | 2 | 28,5% |
Closing | 0 | 0% |
Aasadar, procentual, cel mai afectat domeniu este Initiating. Alte observatii si detalii referitoare la cele 8 taskuri pot fi consultate aici.
2. Procentul de intrebari din fiecare domeniu care vor aparea in examen – schimbari nesemnificative
Iata mai jos in oglinda asa cum aratau procentele de intrebari pe domenii inainte de aceste actualizari si cum vor arata dupa 11 ianuarie 2016:
Domeniu | PANA la 11 ianuarie 2016 | DUPA 11 ianuarie 2016 |
---|---|---|
Initiating | 13% | 13% |
Planning | 24% | 24% |
Executing | 30% | 31% |
Monitoring & Controlling | 25% | 25% |
Closing | 8% | 7% |
Practic, ponderile nu se modifica decat nesemnificativ, schimbarea constand doar in cresterea cu un procent a numarului de intrebari din categoria Executing si scaderea cu un procent a celor din Closing.
3. Cunostintele si skill-urile specifice fiecarui domeniu – Accent pe Strategic & Business Management si Optimizare
In ceea ce priveste cunostintele si skill-urile specifice fiecarui domeniu, actualizarile sunt numeroase – asta si datorita necesitatii sincronizarii cu taskurile noi aparute.
Am distins insa la fiecare domeniu cateva noutati pe care estimez ca se va pune accentul ceva mai mult in intrebarile noi:
Domeniu | Cunostinte si skill-uri specifice pe care estimez ca se va pune accentul in intrebarile noi |
---|---|
Initiating | Strategic management |
Planning | Lean and efficiency principles Regulatory and environmental impacts assessment planning |
Executing | Contract management techniques Vendor management techniques |
Monitoring & Controlling | Process analysis techniques (e.g., LEAN, Kanban, Six Sigma) Project quality best practices and standards (e.g., ISO, BS, CMMI, IEEE) Quality validation and verification techniques |
Closing | Performance management techniques (KPI and key success factors) |
4. Cunostintele si skill-urile generale (aplicabile in toate domeniile) – 21 de cunostinte si skill-uri noi
Au fost adaugate 21 de cunostinte si skill-uri generale:
- Applicable laws and regulations
- Benefits realization
- Business Acumen
- Change Management techniques
- Coaching, mentoring, training, and motivational techniques (a inlocuit “Team motivation methods”)
- Communication channels, tools, techniques, and methods (a inlocuit “Targeting communication to intended audicence” si “Oral and written communication techniques, channels and applications”)
- Configuration management
- Customer satisfaction metrics
- Delegation techniques
- Emotional intelligence
- Expert judgement technique
- Generational sensitivity and diversity
- Interpersonal skills
- Knowledge management
- Lessons learned management techniques
- Meeting management techniques
- Organizational and operational awareness
- Peer-review processes
- Project finance principles
- Quality assurance and control techniques
- Risk assessment techniques
- Situational awareness
- Stakeholder management techniques (a inlocuit “Stakeholder impact analysis”)
- Team-building techniques
- Virtual/remote team management
In noua lista a cunostintelor si skill-urilor generale nu se mai regasesc:
- Project management software
- PMI’s Code of Ethics and Professional Conduct
Ce spune PMI despre impactul acestor schimbari asupra examenului
Ca ne putem astepta ca 25% din totalul intrebarilor sa adreseze noutatile de mai sus si ca aceste schimbari se vor regasi in intrebari care pun accentul pe intelegerea implicatiilor de business, pe valoarea lectiilor invatate, pe importanta project charter-ului si pe managementul stakeholderilor.
Ce urmeaza?
Neoficial, unii carcotasi spun ca aceasta amanare a intrarii in vigoare a schimbarilor este doar o strategie de comunicare planificata, menita sa tina atentia si presiunea sus si sa prinda in bucla de business si ultimele doua luni ale anului care altfel ar fi fost destul de sarace in inscrieri la examen, pentru ca nu ar fi prima oara cand se intampla. Altii spun ca cifra de 25% de intrebari (care ar trebui sa adreseze noutatile in examen) este responsabila de mutarea intrarii in vigoare a actualizarilor la data de 11 ianuarie 2016, pentru ca nu este usor sa fie dezvoltate si sa fie trecute printr-un proces de validare cateva sute de intrebari fara sa fie afectata calitatea examinarii si a materialelor de pregatire furnizate de 3rd parties. Pana una alta, aceasta amanare este o veste buna pentru cei care folosesc in pregatirea pentru examen materialele si testele existente, pentru ca le da un ragaz de 2 luni in plus ca sa se duca la examen fara sa fie impactati de noile actualizari. Cu toate acestea, consider ca examenul nu va creste in dificultate ci va suferi de fapt doua actualizari de fond bine venite:
- O aliniere la actualizarile referitoare la Communication si Stakeholder Management aparute deja in editia a 5-a a PMBoK® Guide;
- Un accent mai puternic ca pana acum pe cunostintele si skill-urile de om de business pe care un project manager ar trebuie sa le aiba.
Despre detaliile acestor schimbari si despre tipuri de intrebari care vor reflecta aceste actualizari vom mai discuta cu siguranta in lunile care urmeaza. Asadar mai sunt mai mult de 4 luni pana cand aceste actualizari vor intra in vigoare. Pana atunci va urma probabil un sfarsit de an in care numarul celor care se vor duce la examen va creste simtitor, lucru care va fi reflectat si in numarul de certificati anual.
Download: Exam Content Outline 2015 – Final
PMI Webinar: Upcoming PMP Exam Change – Explained
Buna ziua!
As dori sa stiu cum se poate sustine examenul, unde, si care este costul sustinerii examenului de ceritficare?
Multumesc,
Alina
Buna Alina,
Iata toate detaliile referitoare la cost, locatie si pasi aici:
http://www.pmcommunity.ro/2012/06/certificarea-pmp-in-6-pasi/
Daca mai ai nevoie de alte detalii, pe langa ce este detaliat in link, da-mi un semn.